vineri, 12 ianuarie 2018

Arad

Avem o ţară fascinantă şi spectaculoasă, păcat că nu prea reuşim să ne mândrim cu acest lucru. Poate că goana noastră după mai bine şi după ai mult ne-a făcut să nu ne mai bucurăm de locurile frumoase care ne înconjoară, sau cine ştie am devenit noi mai indiferenţi şi delăsători.
Cam la fel stau lucrurile şi cu oraşul, de pe malul râului Mureş, Arad oraş pe care am avut privilegiul să-l vizitez. Tocmai de aceea mi-am luat libertatea să vă povestesc şi dumneavoastră, câte ceva  despre acest oraş fascinant din vestul ţării.

Atestat documentar încă din secolul al XI-lea, mai exact din anul 1028 Aradul a fost oraşul pe care  şi l-au  dorit (şi l-au avut), Regatul Ungariei, Imperiul Otoman, Imperiul Habsburgic, Imperiul Austro-Ungar şi (din 1918) Regatul României. Indiferent de cine i-a condus arădenii au ştiut să-şi păstreze tradiţiile şi identitatea, dar şi să-şi promoveze pasiunile şi locurile frumoase. Poate de aceea la Arad,  în anul 1840 ia fiinţă prima bancă de credite şi economii de pe teritoriul actual al României, în anul1909 se înfiinţează prima fabrică de automobile Marta, are loc (în 1923)  primul Campionat Naţional de canotaj din România, a fost înfiinţată, în anul 1959 prima  fabrică de jucării Arădeanca de la noi din ţară, în anul 1962, prima fabrică de ceasuri din România Victoria, anul 1972 UTA Arad prima echipă de fotbal, din afara Bucureştiului care deţine 6 titluri de campioană. După cum se vede Aradul a fost, este şi (cu siguranţă), va fi un oraş deschizător de drumuri în foarte multe domenii.
Lăsând istoria deoparte, permiteţi-mi să vă prezint o scurtă listă (alfabetică), cu ceea ce puteţi  vizita astăzi dacă ajungeţi aici în Arad:

4Biserica Roşie – de rit evanghelic luteran, se află pe Bulevardul Revoluţiei, este datată de la începutul secolului al XX-lea, din anul 1906;
4Biserica sârbească – ridicată  între 1968-1702, este o dovadă a toleranţei şi  diversităţii etnice şi religioase;
4Catedrala Sfânta Treime – chiar dacă a fost terminată în anul 2009 a reuşit  rapid, să se impună ca atracţie turistică;

4Catedrala Veche – este datată din anul 1865 şi poartă hramul „Naştere Sf. Ioan Botezătorul”;
4Cazinoul – construit în anul 1872, în stil neobaroc, se află amplasat pe strada Dragalina, la numărul 27;
4Cetatea Aradului – finalizată în anul 1783, a reprezentat secole la rând bastionul  rezistenţei arădene;
4Crucea Martirilor Unirii –un monument amplasat în Parcul Eminescu, inaugurat undeva prin anul 1936;
4Gara Centrală – o impresionantă clădire de secol XIX  (din anul 1858), prima gară în care am „reuşit” să mă rătăcesc;

4Hanul Boul Roşu – este o clădire înscrisă în lista monumentelor istorice din România, datată din secolul XIX;
4Hotel Ardealul – o clădire spectaculoasă, care din1841 şi-a păstrat arhitectura şi destinaţia, pentru care s-a construit;
4Mânăstirea Sf. Simion Stâlpnicul – din anul 1762, mărturie a credinţei ortodoxe pe aceste meleaguri;
4Palatul Administrativ – construit între 1872-1875 găzduieşte Primăria şi  Consiliul Local  Arad;
4Palatul Cultural – un impresionant edificiu, amplasat în Piaţa George Enescu şi datat in anul 1913;
4Podul Traian – la momentul construcţiei (1913), era cel mai mare pod din această parte a ţării;
4Sinagoga Neologă – dovadă a diversităţii  religioase din Arad, construită încă din anul 1834;
4Teatrul Ioan Slavici -  din anul 1874 un adevărat leagăn al culturii şi artei teatrale dedicat oamenilor din Arad;

4Trezoreria – amplasată pe Bulevardul Revoluţiei, este datată  de la sfârşitul secolului al XIX-lea;
4Turnul de apă – construit în anul 1896, a asigurat decenii la rând aprovizionarea cu apă a arădenilor;
Şi (credeţi-mă pe cuvânt), pot tripla această  listă, fiindcă Aradul  este un muzeu în aer liber, o atracţie de la sud la nord, de la vest  la est şi o fascinaţie totală pentru turistul care ajunge aici. Fiind poziţionat în extremitatea vestică a ţării veţi fi tentaţi să credeţi că se ajunge greu aici, dar nu uitaţi  că municipiul Arad este deservit (pe o rază de 100 km), de 5  aeroporturi internaţionale,  după cum urmează: Aeroportul Arad 7 km., Aeroportul Bekescsaba (Ungaria) 90 km, Aeroportul Oradea  100 km şi Aeroportul Timişoara 48 km.

În încheiere mai ţin să menţionez că, pe toată durata vizitei, am avut un sentiment de deja vu şi m-am chinuit să-mi dau seama de ce !? De abia când am ajuns acasă şi-am arătat pozele cuiva a exclamat „Aradul este ca Lisabona !!!” şi de abia atunci mi-am dat seama de unde provenea acel sentiment, dar fiindcă despre Lisabona v-am povestit, cu ceva vreme în urmă, nu-mi rămâne decât să vă las invitaţia să vizitaţi şi dumneavoastră oraşul Arad această Lisabona  românească !!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu